הצעה לסדר: הקמת מרכז לשירותי ביטחון והצלה בפרדס חנה כרכור

פרדס חנה כרכור מונה כיום כארבעים אלף תושבים.

עפ"י קצב אישורי הבקשות להיתרי הבניה והתחלות הבניה בפועל ביישוב ועפ"י התחזיות הדמוגרפיות של המועצה כמובא במסמכי הפרוגרמה החדשה לשטחי ומבני ציבור ביישוב – ניכר כי בתוך כחמש שנים ימנה היישוב למעלה מ-46 אלף תושבים (סדר גודל של ערים בינוניות בארץ: נס ציונה, ראש העין, רמת השרון, טבריה, עפולה ועוד).

בתחום היישוב פועלת נקודת משטרה (פעילות יום בלבד) ומלבד זאת, אין כיום בפרדס חנה כרכור שירותי הצלה – לא מד"א ולא מכבי אש.

בכל הנוגע לפעילות נקודת המשטרה, הרי שבהיעדר תחנה מסודרת כראוי לארבעים אלף תושבים,  נפגע השירות לתושב, אשר פעמים רבות נאלץ להגיע לתחנה בעיר חדרה ולצערי, יש בכך גם כדי לפגוע בתחושת הביטחון האישי של התושבים.

באשר לכוחות ההצלה, הרי שזמני ההגעה של הצוותים המוזעקים לישוב בשעות שאין בהן עומסי תנועה עומדים על כ-20-25 דקות ובשעות העומס יכול שתחלוף מחצית השעה ואף יותר, בטרם הגעתם. זהו זמן יקר שיכול לעלות בחיי אדם ויתכן שאף גבה מחיר חיים (כך מהעולה בתלונות שהועלו ברשתות החברתיות).

בשנים האחרונות גם היינו עדים לשרפות שפרצו בישוב ולזמן תגובה ארוך שהיה בו כדי לסכן חיי אדם ורכוש. כדוגמא אציין מקרה מחודש אוגוסט 2014 שאירע באחת משכונות המגורים בישוב, אירוע בשעות הלילה המאוחרות במהלכו בערו מיכלים גדולים של גז בישול ביתי. למכבי האש שהוזעקו למקום לקח כ-25 דקות להגיע למקום האירוע (ועוד מספר דקות לעלות על לבוש וציוד מתאים לטיפול באירוע) ואך בנס לא נפלו קורבנות בנפש ובפגיעה ברכוש רב (לו התפוצצו מיכלי הגז ולו כשלו השכנים מחילוץ בני המשפחה מהבית).

כמו כן, ברצוני להעלות כאן את זמני התגובה הארוכים של הגעת אמבולנסים המוזעקים להצלת חיים, זמן פינוי של כשעה מהזעקת האמבולנס ועד הגעתו עם הנפגע לבית חולים. כאן המקום לציין את תלונתה של תושבת שכונת יובלים מיום 4.12.16 על אירוע שגבה חיי אדם ואת תגובת המועצה הסותרת את מענה מד"א בכתבה שפורסמה ביום 9.12.16 בעיתון 'כל הפרדס' תחת הכותרת "מי יציל אתכם?"

תגובת המועצה:

תגובת מד"א:

מבלי להתייחס לפערים בין שתי התגובות, המדברים בעד עצמם, אני מבקשת להעלות עניין נוסף והוא הפעולות של המועצה המקומית לקידום נושא שירותי החירום בהיבט התכנוני-סטטוטורי:

לאחרונה נודע לי, במקרה, כי בשנת 2012 במסגרת תכנית חדשה אשר קודמה למרכז שוהם (שלאחרונה קודמה לאישור סופי) – החליטה הוועדה המחוזית, בדיון בהשתתפות מהנדס המועצה המקומית, שלא להקצות למועצה המקומית שטח הנדרש להקמת תחנת חירום והצלה והבהירה כי תכנית המתאר, אשר באותם ימים החלה להיות מקודמת אף היא, תייעד שטח למטרה זו ממזרח לדרך הנדיב.

הגם שהופתעתי לקרוא החלטה זו, בחלוף יותר מארבע שנים ובהינתן שהסטטוטוריקה המקומית התקדמה והופקדה לאחרונה תכנית מתאר חדשה, פניתי לבדוק מה נעשה בה ומאז בתחום.

תכנית המתאר החדשה אכן התייחסה לנושא וקבעה, ראשית בנספח הפרוגרמטי לתכנית, כי נדרש שטח של כ-6 דונם למבנה של כ-600-2,000 מ"ר:

שנית, בהוראות התכנית ובנספח המתחמים, נקבע כי הקמת מרכז שירותי חירום יישובי תותר באזור התעשייה הצפון-מזרחי:

תכנית המתאר כידוע הופקדה בחודש מאי 2015.

מאז, על בסיס תכנית המתאר יזמה המועצה תכנית מפורטת לאזוה"ת שמצפון לרחוב תדהר (308-0316935) – אותו אזור המיועד בתכנית המתאר במיוחד להקמת מרכז שירותי חירום כאמור.

בתכנית הזו ניראה כי אמנם הוקצה שטח למבני ציבור שבו ניתן יהיה לממש זכויות בניה לשירותי חירום, אך גודל השטח "החום" הוא פחות מ-2 דונם וכאמור, לפי ההמלצות הפרוגרמטיות לעיל, נדרש מגרש של כ-6 דונם. כמו כן, השטח גובל במוסד חינוכי – מיקום שאינו מיטבי להקמת מרכז חירום כאמור.

נראה אפוא, כי בחלוף חמש שנים מהחלטת הוועדה המחוזית למצוא ולייעד שטח חלופי למרכז החירום, בחלוף חמש שנים שבהן גדלה אוכלוסיית היישוב בכ-6,000 תושבים, התכנית הראשונה שמקדמת המועצה שבה סוף סוף ישנה התייחסות לנושא – אך היא למעשה מפספסת בגדול ולא תוכל למטרה זו.

אדוני ראש המועצה, כפי שפתחתי פנייה זו, פרדס חנה כרכור כיום, הגם שמתקראת "מושבה" – הינה בעלת היקף אוכלוסייה של עיר. בראיית פני עתיד, עלינו לפעול לאלתר למען תושבינו מול גורמי התכנון והביצוע במשרדי הממשלה ושלוחותיהם, להקמת מרכז חירום יישובי שיכיל תחנת כיבוי אש, תחנת מד"א ותחנת משטרה המתחייבים מגודל היישוב.

להלן הצעת החלטה

המועצה מתחייבת לפעול ללא דיחוי ובנחרצות לקידום מיידי של הקמת מרכז חירום יישובי:

  1. מהנדס המועצה יבדוק אפשרות להרחבת השטח 'החום' בתכנית 308-0316935 ל-6 דונם, או לחילופין הוספת שימוש למרכז חירום יישובי בייעוד תעסוקה, לרבות איתור מגרש ייעודי.
  1. ועדת ההקצאות תכנס ישיבה מיוחדת:
  • א. לאיתור שטח זמני להעמדת כלי רכב חירום ומבנים ארעיים לשימוש צוותי החירום וההצלה.
  • ב. לאיתור שטח להקמת מרכז חירום יישובי באופן קבוע, בהתאם להנחיות הנספח הפרוגרמטי של תכנית המתאר והפרוגרמה החדשה לצרכי ציבור שאושרה זה מכבר ע"י מליאת המועצה.

המלצות יוגשו למליאת המועצה לקראת הדיון הבא.

  1. יוקם צוות מקצועי בראשות גזבר המועצה להכנת תכנית כלכלית להקמת מרכז החירום היישובי (הקבוע), תוך למידה מרשויות מקומיות בהן מצוי מרכז חירום (מצ"ב רשימה).

הצעה תוגש למליאת המועצה בתוך שתי ישיבות (אומדן עלויות והמלצות למקורות מימון).

  1. ראש המועצה יפעל במקביל מול הגורמים המוסמכים, הן מול גורמי ההצלה והביטחון והן הגורמים הממשלתיים העוסקים בכך, להקמת תחנת משטרה ותחנות הצלה (מכבי אש ומד"א) בפרדס חנה כרכור.
  2. דיון נוסף בנושא במליאת המועצה בתוך 60 יום.

 

לעיון בהצעה כפי שהוגשה לראש המועצה – לחצו כאן

לכתבה שפורסמה בעיתון גפן המושבה (26.01.2017) – לחצו כאן

פורסם בקטגוריה חדשות ועדכונים, סדרי יום, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא הצעה לסדר: הקמת מרכז לשירותי ביטחון והצלה בפרדס חנה כרכור

  1. מאת Varda gil‏:

    חשוב מאוד. כדי שההצעה אכן תתקבל – חשוב מאוד לפעול בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים בקואליציה על מנת שההצעה לא תתמסמס משיקולי אגו ( הן של האופוזיציה והן של הקואליציה).
    מאחלת בהצלחה וייזר כוח.

  2. מאת חוה אהרון‏:

    חשוב מאוד! מדובר בחיי אדם. כולי תקווה שראש המועצה יהיה קשוב להצעה ויממש אותה בפועל.
    באמת שהגיע הזמן.

  3. מאת אורה‏:

    הצעה חיונית, הכרחית ומחייבת ישוב בסדר גודל זה. המרכז לשירותי ביטחון והצלה צריך לקום ולתפקד באופן מיידי וללא כל דחייה. הגיע הזמן שראש המועצה וחבריו יפעלו למען שמירה על חיי התושבים .

  4. מאת סיון שר‏:

    נושא חשוב מאוד
    הגיע הזמן לפעול .
    העובדה שהמועצה דחתה את הצעת מדא
    מאוד מדאיגה .
    הישוב גדל הרבה יותר מהר מהשרותים והתשתיות שהמועצה מספקת
    גם הטיפול בנושא כיבוי האש לא מספיק רציני.

אשמח לשמוע את תגובתכם